پرورش رزماری در داخل خانه می‌تواند تجربه‌ای لذت بخش و خوش طعم باشد، مخصوصا در ماه‌های سردتر که باغ‌های بیرونی ممکن است تولید کمتری داشته باشند. با محیط، مراقبت و تکنیک های مناسب، می‌توانید این گیاه معطر و همه کاره را با موفقیت در خانه خود پرورش دهید.

  1. کانتینر مناسب را انتخاب کنید

رزماری خاکی با زهکشی خوب و ظرفی با سوراخ های زهکشی خوب را برای جلوگیری از شرایط غرقابی خاک ترجیح می دهد. ظرفی را انتخاب کنید که حداقل 6-8 اینچ عمق داشته باشد و دارای سوراخ های زهکشی در پایین باشد. می‌توانید از گلدان های پلاستیکی، سرامیکی یا تراکوتا و یا حتی از گلدان های چوبی استفاده کنید.

  1. یک تنوع را انتخاب کنید

انواع مختلفی از رزماری برای انتخاب وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و عادات رشد منحصر به فرد خود را دارند. برخی از گونه های محبوب برای رشد در داخل خانه عبارتند از «توسکانی آبی»، «انگلیسی اسطوخودوس»، «انتخاب پرورش دهندگان» و «Severn Sea». هنگام انتخاب انواع، عواملی مانند عادت رشد، عطر و مقاومت در برابر بیماری را در نظر بگیرید.

  1. از مخلوط گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید

رزماری مخلوط گلدانی با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی را ترجیح می دهد. مخلوطی از پیت ماس، ورمیکولیت و پرلیت می‌تواند زهکشی خوبی داشته باشد و رطوبت را حفظ کند. از استفاده از خاک معمولی باغ خودداری کنید، زیرا ممکن است خیلی متراکم باشد و ممکن است باعث غرقابی شود.

  1. روشنایی کافی ارائه دهید

رزماری برای رشد خوب نیاز به نور روشن و غیر مستقیم دارد. یک پنجره رو به جنوب یا یک چراغ رشد می‌تواند نور لازم را برای گیاه شما فراهم کند. از قرار دادن گیاه رزماری در محلی که نور مستقیم خورشید را دریافت می کند خودداری کنید، زیرا باعث سوختگی برگ ها و استرس گیاه می شود.

  1. آب به طور مداوم

رزماری رطوبت ثابت را ترجیح می دهد، اما اجتناب از آبیاری بیش از حد ضروری است. زمانی گیاه خود را آبیاری کنید که 1-2 اینچ بالای خاک در لمس خشک شود. برای جلوگیری از بیماری های قارچی از قرار گرفتن آب روی برگ ها خودداری کنید.

  1. دمای کاملا مطلوب را حفظ کنید

رزماری دمای روز را بین ۶۵ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد) و دمای شبانه حدود ۵۵ تا ۶۵ درجه فارنهایت (۱۳ تا ۱۸ درجه سانتی گراد) را ترجیح می دهد. از قرار دادن گیاه خود در نزدیکی بادها یا دمای شدید خودداری کنید.

  1. به طور منظم کود دهی کنید

گیاه رزماری خود را با یک کود متعادل و محلول در آب در طول فصل رشد (بهار و تابستان) تغذیه کنید. برای جلوگیری از رشد بیش از حد از کود دهی در فصل خواب (پاییز و زمستان) خودداری کنید.

  1. به طور منظم هرس کنید

هرس منظم گیاه رزماری می‌تواند رشد بوته ای را تشویق کند و از ساق دار شدن آن جلوگیری کند. در طول ماه های بهار و تابستان گیاه خود را حدود یک سوم تا یک دوم هرس کنید.

  1. گردش هوا خوب را فراهم کنید

رزماری گردش هوای خوب را برای جلوگیری از بیماری های قارچی و رشد سالم ترجیح می دهد. گیاه خود را از بادکش دور نگه دارید، اما فضای کافی برای گردش هوا در اطراف گیاه فراهم کنید.

  1. نظارت بر آفات

گیاه رزماری خود را به طور مرتب از نظر وجود آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود و شته‌ها بررسی کنید. گیاهان آلوده را جدا کنید و آنها را با صابون حشره کش یا روغن چریش درمان کنید.

  1. دوباره هر سال

هر سال گیاه رزماری خود را مجدداً جابجا کنید تا در صورت لزوم خاک تازه و ظرف بزرگتری تهیه کنید. ظرفی را انتخاب کنید که فقط یک تا دو اندازه از ظرف فعلی بزرگتر باشد تا از خیس شدن بیش از حد خاک جلوگیری شود.

  1. به طور منظم برداشت کنید

برای تشویق رشد جدید و جلوگیری از چوبی شدن بیش از حد گیاه، برگ های رزماری خود را به طور منظم برداشت کنید. برای تشویق انشعاب از قیچی استفاده کنید یا برگها را بچسبانید.

تکنیک های بهینه سازی:

بهره وری-بهینه سازی

  1. از یک رطوبت ساز استفاده کنید

رزماری محیط مرطوب را ترجیح می دهد، بنابراین استفاده از یک مرطوب کننده در نزدیکی گیاه می‌تواند به حفظ سطح رطوبت کاملا مطلوب کمک کند.

  1. گردش هوای کافی را فراهم کنید

گردش هوای خوب می‌تواند به پیشگیری از بیماری های قارچی و رشد سالم کمک کند. گیاه خود را از بادکش دور نگه دارید، اما فضای کافی برای گردش هوا در اطراف گیاه فراهم کنید.

  1. از فن استفاده کنید

یک فن می‌تواند به گردش هوا در اطراف گیاه شما و جلوگیری از بیماری های قارچی کمک کند. پنکه را روی یک درجه پایین قرار دهید و آن را به سمت گیاه خود بگیرید.

  1. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید

رزماری رطوبت ثابت را ترجیح می دهد، اما اجتناب از آبیاری بیش از حد ضروری است. زمانی گیاه خود را آبیاری کنید که 1-2 اینچ بالای خاک در لمس خشک شود.

  1. پرده ای تهیه کنید

رزماری در صورت عدم حمایت کافی می‌تواند ساق پا شود. برای حمایت از گیاه خود و تشویق رشد بوته ای، یک پرده یا چوبی تهیه کنید.

  1. از آزمایش pH خاک استفاده کنید

رزماری pH خاک کمی اسیدی 6.0-6.8 را ترجیح می دهد. برای اطمینان از اینکه خاک شما در محدوده کاملا مطلوب است از آزمایش pH خاک استفاده کنید.

  1. فضای کافی فراهم کنید

گیاهان رزماری میتوانند بسیار بزرگ رشد کنند، بنابراین فضای کافی برای رشد گیاه خود فراهم کنید. از ازدحام بیش از حد خودداری کنید، زیرا می‌تواند منجر به کاهش رشد و افزایش حساسیت به بیماری شود.

  1. از Cuttings استفاده کنید

رزماری را می توان با استفاده از قلمه تکثیر کرد. از نوک ساقه ها قلمه های 2 تا 3 اینچی بردارید و در مخلوط گلدانی ریشه بزنید. خاک را مرطوب نگه دارید و نور کافی را تامین کنید.

  1. از مالچ استفاده کنید

مالچ کردن اطراف گیاه رزماری می‌تواند به حفظ رطوبت، سرکوب علف های هرز و تنظیم دمای خاک کمک کند. از یک لایه نازک مالچ ارگانیک مانند چیپس یا کاه استفاده کنید.

  1. مانیتور برای بیماری ها

گیاه رزماری خود را به طور منظم برای علائم بیماری مانند سفیدک پودری، پوسیدگی ریشه و لکه های برگ بررسی کنید. گیاهان آلوده را جدا کنید و آنها را با صابون قارچ کش یا روغن چریش درمان کنید.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...